Координаційна рада у справах дітей
20 травня 2025 року, під головуванням першого заступника селищного голови Сергія ОВЧАРЕНКА, відбулося засідання Координаційної ради у справах дітей, спрямоване на обговорення та вирішення актуальних питань захисту прав дітей в Машівській територіальній громаді.
В засіданні взяли участь начальник та спеціаліст служби у справах дітей, начальник відділу соціального захисту та охорони здоров’я, директор КУ «Інклюзивно-ресурсного центру», директори ліцеїв, директор центру соціальних служб, начальник та спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту громади.
Начальник Служби у справах дітей Альона БУЧАВА проінформувала про дотримання чинного законодавства з питань охорони дитинства та з питань житлово-майнових прав дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування. А саме наголосила на тому, що отримання житла залишається однією з найактуальніших проблем для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа. Основними причинами відсутності житла є: відсутність житла у батьків на момент позбавлення їх батьківських прав; відсутність постійного місця проживання батьків; відсутність правовстановлюючих документів на житло.
Спеціаліст Служби у справах дітей Тетяна ШМИГОЛЬ проінформувала про проведення обстеження дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та надання медичної допомоги. Служба у справах дітей виконавчого комітету Машівської громади в питанні медичного обстеження дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування та надання медичної допомоги діє згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 року №866 (зі змінами). А саме, згідно п.47 даної постанови опікун, піклувальник зобов'язаний:
виховувати дитину, піклуватися про її здоров'я, психічний стан, фізичний і духовний розвиток, готувати до самостійного життя, забезпечувати її догляд і лікування;
створити належні побутові умови та умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти;
вживати заходів до захисту цивільних прав та інтересів підопічного;
щороку з моменту призначення подавати службі у справах дітей за місцем свого проживання (перебування) висновок про стан здоров’я опікуна, піклувальника.
Служба постійно тримає на контролі питання проходження медичного огляду.
Директор Центру соціальних служб Юлія СКРИЛЬ проінформувала про організацію роботи з сім’ями, які перебувають в складних життєвих обставинах. Центр соціальних служб є закладом, що проводить соціальну роботу із сім’ями, дітьми та молоддю, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах і надає їм соціальні послуги.
Разом із суб’єктами соціальної роботи, а саме: представниками служби у справах дітей, працівниками поліції, старостатів, соціальними педагогами та соціальними психологами шкіл, медичними працівниками проводяться соціальні обстеження сімей, які опинились в складних життєвих обставинах. Під час соціального супроводу проводиться відповідна соціальна робота, спрямована на подолання складних життєвих обставин в сім’ях: підвищення виховного потенціалу, відповідальності за життя дітей, допомога в оформленні необхідних документів, реєстрації, сприяння в проходженні медичних оглядів, влаштування на навчання, отримання гуманітарної допомоги, сприяння в оформленні в дитячий садок дітей дошкільного віку, у працевлаштуванні, надання допомоги в зборі необхідних документів для оформлення соціальних виплат, допомога в раціональному використанні коштів сімейного бюджету, попередження батьків про безвідповідальне батьківство та попередження насильства в сім’ї.
Спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту Юлія НОГА-НЕПОРАДА проінформувала про організацію освітнього процесу здобувачів освіти з особливими освітніми потребами з урахуванням рівнів підтримки. Невід’ємною частиною освітньої реформи є інклюзивна її складова. Упровадження в закладах освіти безбар’єрного та інклюзивного освітнього середовища є одним із пріоритетних напрямків діяльності.
На сьогодні у 7-ми ЗЗСО функціонує 21 інклюзивний клас та 4 інклюзивні групи в 3-х ЗДО, у яких організоване навчання для 29 учнів та 6 дітей з особливими освітніми потребами відповідно. Його допомагають забезпечити 20 асистентів вчителя й 4 асистенти вихователя. Ще 4 особливим дітям, 2 з яких мають інвалідність, в Кошманівському, Селещинському ліцеях та Базилівщинській гімназії організоване індивідуальне навчання (педагогічний патронаж). Серед зазначених вище дітей з ООП 4-й рівень підтримки мають 9 осіб, 3-й рівень – 16, 2-й – 14, 1-й визначено для 4 осіб.
Забезпечено безперешкодний доступ до першого поверху усіх 14 закладів освіти громади. З них 4 ЗЗСО та 1 ЗДО обладнані пандусами, решта мають вільний вхід без сходинок.
Організація інклюзивного освітнього процесу має враховувати вимоги законодавства, відповідні міжнародні рекомендації (стандарти) та інші нормативно-правові акти, що регулюють відносини у сфері освіти, соціального захисту та соціальної реабілітації осіб з особливими потребами та є основою для запровадження ефективного інклюзивного навчання. У громаді з 2020 року функціонує комунальна установа «Машівський інклюзивно-ресурсний центр», який забезпечений фахівцями та сучасними психодіагностичними методиками. У 2024-2025 н. р. 24 дитини з ООП із Машівської селищної ТГ пройшли в ньому комплексну психолого-педагогічну оцінку. Всього на обліку ІРЦ перебуває 43 дитини нашої громади з особливими освітніми потребами. На сьогодні 20 асистентів вчителя/вихователя та 4 фахівці ІРЦ за різними програмами пройшли підвищення кваліфікації у Полтавській академії неперервної освіти (ПАНО) щодо вдосконалення інклюзивної компетентності.
Директор ОЗЗСО Селещинський ліцей Ліліана ГОРОБЕЦЬ проінформувала присутніх про профілактику булінгу в ОЗЗСО Селещинський ліцей.
Зокрема зазначила, що чому так важливо говорити про профілактику булінгу? Тому що всі ми маємо право на безпечне і щасливе життя у школі та за її межами. Булінг руйнує людські долі, викликає психологічні травми і може навіть призвести до серйозних наслідків для здоров'я та самопочуття.
Щоб запобігти цьому, потрібно об'єднати зусилля.
По-перше, важливо виховувати у себе і оточуючих емпатію та терпимість. Кожен із нас має бути добрим і підтримати того, хто опинився у складній ситуації. Учні повинні знати, що вони не залишені самі з проблемою і що ніколи не потрібно мовчати, якщо вони стали жертвами або свідками булінгу.
По-друге, необхідно створювати в школі чіткі правила й санкції щодо проявів булінгу, щоб кожен знав — це неприпустимо і карається. Вчителі мають бути уважними до поведінки учнів і реагувати на будь-які ознаки насильства.
По-третє, важливо залучати батьків до цього процесу: проводити бесіди з дітьми, піклуватися про їх емоційний стан, пояснювати, чому насильство — це погано, і як захистити себе.
Для реалізації профілактики булінгу в Селещинському ліцеї проводяться такі заходи: Затверджено на педраді план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) у 2024/2025 н.р.
Підготовлено наказ «Про організацію роботи з питань протидії булінгу (цькування) у закладі освіти»
Підготовлено наказ «Про створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти». Проведено наради з питань профілактики булінгу (цькування): з педагогічними працівниками; з технічним персоналом.
Обговорено правила поведінки в класах, оформлено правила у вигляді наочних стендів.
Організовано механізмів звернення для повідомлень про випадки булінгу (цькування).
Поновлено інформацію про профілактику булінгу (цькування) на сайті закладу освіти.
Постійно ведеться перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування) на сайті закладу
Участь учасників освітнього процесу у акції «16 днів проти насильства».
Виступи на батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі.
Проведення навчальних занять для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування на них.
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу.
Консультування класних керівників у разі виникнення проблемних ситуацій.
Проведення тренінгів для учнів з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів.
Проведення ранкових зустрічей («Ранкове коло») з метою формування навичок дружних стосунків у класному колективі.
Імітаційні ігри для молодших школярів (1 – 4-й класи): «Якщо тебе ображають», «Якщо ви посварилися», «Якщо я образив однокласника» тощо
Проведення Дня толерантності, Імітаційна гра для учнів 4-х класів «Насильство – це…»
Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо «Година з психологом»: розмови про булінг, творення власного серця доброти, осередка добра тощо. Уроки відвертого спілкування «Змінюй в собі негативне ставлення до інших», «Як подолати булінг».
Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет». Виставка малюнків, створення відеоролика «Ми різні, але рівні», бесіди учнів щодо протидії булінгу (цькуванню) з представниками поліції, соціальної служби, тематичні батьківські збори «Протидія булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі», «Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг».
Проводяться консультації з питань взаємин батьків з дітьми, консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей.
За результатами розгляду питань порядку денного прийняті рішення, головуючим надані відповідні доручення.